Friday, Apr 18th

Last update03:38:03 PM GMT

You are here Karya Tulis Dialog Nasehat Seorang Mamak Kepada Kemenakan

Nasehat Seorang Mamak Kepada Kemenakan

E-mail Cetak PDF

Niniak mamak nan gadang basa-batuah,

Alim Ulama Tuangku nan kiramat ,  sarato Bundo Kanduang nan arih bijaksano,

kok mudo indak diimbaukan namo ,  kok gadang indak disbuatkan tuah , jo salam sajo ambo muliekan .

Assalamualaikum w.w.

Duduak surang basampik-sampik, duduak basamo balapang-lapang , baitu pitaruah niniak kito , molah kita taruihkan mambangkik batang tarandam , mangaji-ngaji ajaran Adat ,  Mudah-mudahan baguno untuak anak kamanakan kito nan mudo-mudo, isuak .  Amin.

Indak gadiang nan tak ratak , manusia basifat khilaf , kok sasek ambo bakato, kok lupo ambo dalam alua dan patuik , tolong bilai dima nan senteng , tolong tukuak dima nan kurang.

Dalam ba gotong royong mambangkik batang tarandam , baiklah kito karajokan pulo apo nan dapek dikarajokan sacaro baketek-ketek di palanta ko ,  kok na bagadang alah dikarajokan oleh urang gadang-gadang di Sumbar tamasuak Pak Gubernur dan LKAAM nyo . Salah satu nan paralu diawak kini adolah kaparaluan sahari-hari , misanyo mampalajari , apo kawajiban Mamak taradok Kamanakan , dan baa hubungan Mamak jo Kamanakan , manurut ajaran Adat di Minangkabau nan biaso disabuik urang system Matrilinial tu . Salah satu pegangan dan padoman adolah sabuah pantun , barangkali indak ado urang Minang nan tak tahu jo pantun dibawahko :

Kaluak paku , kacang balimbiang

Tampuruang lenggang-lenggangkan

Dibao urang ka Suruaso .

Anak dipangku kamanakan dibimbiang

Urang kampuang patenggangkan

Jago Adat jan binaso .

Pantunko barisi 3 pokok ajaran atau doktrin nan disuwarihkan oleh niniak moyang kito dari generasi ka generasi sampai ka kito kini nangko, yaitu   :

  1. Anak dipangku , kamanakan dibimbiang , adolah realisasi dari dwi fungsi nan diemban oleh satiok laki-laki di Minagkabau .
  2. Urang kampuang dipatenggangkan ,  kawajiban social ditangah-tangah masyara kat , hablunmminannas manuruik hukum Syarak nyo .
  3. Jago adat  jan binaso , kewajiban satiok urang Minangkabau memaliharo nilai-nilai Adat dan budaya Minangkabau .

Untuak maisi ota dipalanta ko mari kito kunyah-kunyah nan partamu sajo , kok lai panjang umua kito taruihkan mangaji nan kaduo jo nan katigo , insyaallah . Caritoko adolah , hasie palajaran jo baguru nan ambo jalani diwaktu kaciak-kaciak tamaso kami ijok kakampuang , karano  Baso diduduki tantara Bulando sampai akie tahun 1949 .

Cupak salingka Batuang , Adat salingka Nagari. Lain lubuak lain ikannyo, lain padang lain bilalang, namun ikannyo itu juo . Baitu kato urang tuo-tuo , tantang parbedaan-parbedaan nan ado antaro Nagari-nagari di Minangkabau .

Salain dari itu kamungkinan nan ambo tarimo , indak samo jo nan ditarimo oleh kawan-kawan di nagari lain , lain guru pasti lain surahnyo , lain koki lain pulo masakannyo . Untuak itu labiah daulu ambo minta maaf kapado para pakar , niniak mamak, alim ulama , sarato intelektual Minangkabau nan tagabuang di palantako , saandainyo indak sapaham kito tantang itu .

Manuruik pitaruah dari urang tuo-tuo , laki-laki di Minangkabau mamikua duo baban barek sakali gus yaitu :  Partamu sabagai Urang Sumando ( apak paja ) dirumah anak , nan kaduo sabagai Mamak Rumah dirumah urang gaek , kaduonyo ambo sabuik Dwi Fungsi laki-laki di Minangkabau. Sabagai Rang Sumando ( Kepala Keluarga ) , anak dipangku aratino , saratuih parsen anak jadi tanggungan bapakno , makan minun, sikola, dan sagalono , pokokno indak buliah kaki anak manyingguang tanah, itu namono dipangku . tapi ado bateh waktunao, yaitu sampai anaktu pandai bajalan surang Kalau lah tumbuah sisunguiknau dipangku juo anaktu , aaa.. lah gilo apakno tu .

Pabilo anak tu dikatokan lah bisa bajalan surang , maso kiniko kalau lah mandapek Gala Sarjana atau lah mampu barumah tanggo .

Kamanakan dibimbiang , sampai kaliang kubua , baitu pitaruah urang tuo . Aratinao  kamanakan tu , bajalan jo kakinao sandiri, si Mamak mambimbiang jo ujuang jari , jadi indak sabarek mamangku anak do , tapi sampai mati si Mamak punyo kawajiban mambimbiang Kamanakan , tarutamo masaalah Adat dalam kahidupan banagari, dalam panguasaan dan pangurusan harato Pusako Tinggi. Baa dizaman moderen bak kini, lai mungkin dikarajokan nan bak itu ? Insyallah lai , tantu bagi urang nan tau dan amuah mamakai ajaran Adat Minangkabau .

Ajaran ko bamulo dari laki-lai petani nan hiduik sapanjang maso dikampuang halaman nyo , nan dapek didatangi jo bajalan kaki dari rumah bini karumah urang gaek . Misanyo urang Balai Gurah babini ka Biaro atau ka Canduang , urang Baso babini ka Padang Tarok, atau ka Ujung Guguak , urang Panampuang babini ka Koto Lalang, urang Kamang babini ka Salo atau ka Magek , urang Batuampa babini ka Koto Naampek dan lain-lain .

Iduik di kampuang sahari-hari baladang, basawah dan bataranak , mananam tanaman nan kamahasiekan pitih untuk maiduki anak bini , misanyo mananam sayur-sayuran Lado, Taruang , Kacang, Pisang , Karambie, Timbakau, dan disampiang itu mambantu kamanakan mangarajokan sawah, tantu sasudah karajo dirumah anak salasai . Zaman saisuak , nan ado cuma tanago , tulang nan ampek karek, jadi mamak-mamak tu mambimbiang kamanakan jo tanago sarato ilimu dan pangalaman nan ado .

Manuruik ajaran nan kito tarimo , supayo baban utamo mamangku anak indak taganggu , mako untuak mambimbiang kamanakan tu , hari nan 7 dibagi duo ,  5 hari mancari nafkah untuak anak-bini dan 2 hari untuak mambantu/mambimbiang kamanakan Karano kamanakan tu biasonyo banyak , mako mambagi hari nan 2 tu , tantu disasuaikan jo kaparaluan kamanakan , dan biasonyo mamak pun bukan cuma surang , ado baduo atau batigo bahkkan labiah dari tigo urang , jadi dapek dipikua basamo untuak itu diatur dan diarahkan oleh para ibu-ibu nan basangkutan supayo hasienyo samparono dan marato, Urang Sumando pun basanang hati  manarimo . Di siko..lah fungsi Mamak Tunganai Rumah atau Mamak Kapalo Warih sarato Bundo Kanduang pamacik kunci nan arek, pamegang puro nan taguah , pusek jalo kumpulan ikan , akan dirasokan guno jo manfaatnyo ba mamak dan bakamanakan manuruik ajaran Adat Minangkabau .

Hari Juma’at adolah hari bakhti Mamak untuak Kamanakan , sasudah makan pagi dirumah bini , si Mamak akan pulang kakampung ibunyo , manjalani sawah nan laweh , mandaki bukik manurun lurah , mamareso padi disawah , maliek tanaman di ladang , kok ado paga nan rarak, kok ado padi nan masak , kok ado tanaman nan dirusak binatang lia , untuak disampaikan ka Kamanakan dirumahnyo .

Si Mamak basumbayang Jum’at di kampong ibunyo, sasudah sumbayang Mamak pulang karumah Ibunyo atau karumah kamanakannyo ,  manyampaikan saran jo nasihat , kok ado nan basangketo laki-bini nan paralu dipaeloki , kok ado baban nan kadipikua basamo , kok ado taranak atau tanaman nan kamarugi .  Sasudah langkok makan jo minum , mamintak ampun ka pado Ayah sarato Bundo, Mamak malangkah kumbali kakampuang bini , malanjuikkan karajo baban utamo , Rang Sumando dirumah anak , wajib manafkahi laie jo bathin , baitu kato pusako

Kok tibo hari nan baiak kutiko nan elok, Kamanakan bujang dipadah urang , datanglah inyo karumah Mamak , manyambah mamintak ampun kapado Mamak sarato Etek , mamintak  izin barumah tanggo kakampuang urang . Mamak mamikua tangguang jawab ateh namo dan kahormatan kaum jan sampai Kamanakan , babuek nan ka marugikan urang lain  atau mamalukan kaumnyo sandiri . Mamak wajib macegah poligami , mamak wajib mamparsiapkan Kamanakan nyo untuk manjadi Urang Sumando nan baiak dan tapuji yaitu Rang Sumando Niniak Mamak .

Mamak menjalehkan pantangan dan larangan bagi seorang Rang Sumando antaro lain , sifat-sifat buruak dan hino ; Rang Sumando Kacang Miang, Rang Sumando Langau Hijau dan Rang Sumando Lapiak Buruak . Itu untuak Kamanakan nan laki-laki , baa pulo untuak Kamanakan nan Padusi , itu kawajiban para Bundo Kanduang , Mamak Rumah Cuma manunjukan dan mamastikan satu tumpak Sawah Pangasingan , bagi panganten baru sabagai modal partamu barumah tango dari  Pusako Tinggi .

Masaalah Mamak alah kito tinjau sacaro ringkas dan sadarhana, kini mari kito tinjau pulo hak dan kawajiban Kamanakan manuruik ajaran Adat Minangkabau nan kini kito usahokan dalam mambangkik batang tarandam . Manuruik ajaran Adat jo system matrilineal kekerabatan banyak macam dan tingkeknyo , ; Kamanakan nan batali darah, Kamanakan nan batali Adat dan Kamanakan nan batali Budi . Untuak itu kawajiban Mamak sacaro materi dan harato pusako sahinggo Kamanakan nan batali darah , salabiahnyo disasuaikan jo kabutuhan dan kamampuan si Mamak nan kamambantu .

Daulu Mamak mambantu Kamanakan jo tanago tulang nan ampek karek, tapi kini mamak lah manarimo gaji bulanan , mahetong pitih dikotak satiok hari , tingganyo jauah dikota-kota gadang , jaman moderen lah maubah caro-caro kahidupan masyarakat Minangkabau, Bank-bank tabungan lah ado kaganti Lumbuang padi nan lah tirih , internet lah dapek mampadakekan jarak nan jauah , satiok waktu Mamak jo Kamanakan dapek basuo . Lah masonyo kito mamikiekan konsep Pusako Tinggi dizaman moderen nan bak kini , untuak itu kito pulangkan kapado nan pandai para itelektual Minangkabau .

Alhamdulillah untuak itu niniak moyang kito lah maninggakan pitunjuak nan baguno di sagalo jaman . “ Sakali aie gadang – sakali tapian barubah …dst “  Kok nak bakisa tagak bakisalah ditanah nan sabingkah , kok bakisa duduak bakisalah di lapiak nan sahalai “ Allqur’an dan Sunnah Rasulullah pamaganyo . Tujuan hiduik tak lain adolah kasampurnaan hiduik didunie, dan kasampurkaan hiduik di akhirat . Tuntuik lah ilimu sampai kaujuang dunia, nan diranah Minang tatap akan baguno . Insyaallah .

Sahinggo iko lah daulu , kok dirantang namuah panjang, diambiak sakiro kapaguno, kudian kito sambuang pulo , ……..  insyallah .

Wassalam dan maaf dari :

H.J. Inyiak Malako Nan Putiah  ( Inyiak Lako ) ,

Asal dari Baso , 73 thn,  Suku Malayu ,

Sawangan Permai  C-2 . No. 16 ,  Depok.

HP. 0815 1455 5517 .